Tegn og signaler hos utsatte barn
Barn kan vise at de har det vondt og vanskelig på ulike måter. Tegnene kan variere fra barn til barn.
Det er viktig å presisere at disse tegnene og signalene også kan være uttrykk for noe annet enn seksuelle overgrep. Flere av signalene kan ha naturlige forklaringer. Det er derfor viktig å utforske dem mer og undre seg.
Vi har kategorisert signalene her som en pekepinn, signalene kan sees på tvers av aldersgruppene.
Fellestrekk for flere aldersgrupper
- Tilbaketrukket og isolerer seg (fra utadvendt til innadvendt)
- Utagerende atferd (slår, kaster ting) og hyperaktivitet
- Blir fortere engstelig, skvetten og redd
- Trist, gråter fortere og mer sårbar enn vanlig
- Mer seksualisert språk og væremåte
- Ukritisk til mennesker, også ukjente
- Kroppslige plager, som vondt i hodet, magen, underlivet, ryggen, generelt i kroppen
- Vanskelig å forholde seg til andre og forstå sosiale koder
- Konsentrasjonsvansker
- Dårlig hygiene eller overrenslighet (som vegring ved tannpuss)
- Problemer med å gå på toalettet
- Problemer med visse typer mat (gjelder spesielt ved misbruk oralt)
- Overfølsomhet for berøringer
- Selvskading og selvmordstanker
- Dissosiering, frakobler seg virkeligheten
- Søvnproblemer og mareritt
- Spiseforstyrrelser
- Vegrer seg for å dra hjem/til bestemte personer
Barnehagebarn
- Endrer atferd
- Går tilbake til tidligere utviklingsstadier (sutter på tommel, babyspråk)
- Ubehag og redsel ved bleieskift og stell/tannpuss
- Vansker med å gå på do
- Uttrykker at det er noe de ikke vil/tør/kan snakke om
- Forteller på andre måter enn ved ord, som ved rollespill, i lek eller tegning
- Generelt engstelig, sinte, panikkanfall, gråter mer
- Viser seksuelle handlinger/bevegelser/språk i lek med andre barn
- Forteller med ord at de er utsatt for overgrep
- Fysiske smerter i mage, hode og underliv og sårhet, blødning og infeksjon i underliv
Skolebarn
- Konsentrasjonsproblemer
- Lærevansker fra liten til stor grad
- Skolevegring
- Isolerer seg fra andre barn
- Klassens ener, stiller høye krav til seg selv
- Skam og skyldfølelse. Tanker at de fortjener det der har opplevd
- Lav verdifølelse
- Innadvendt, apatisk
- Hører stemmer, får en fantasivenn
- Usikker på egen kjønnsrolle
Ungdom
- Debuterer tidlig seksuelt
- Utfordrende klesstil
- Rusmisbruk – for å dempe smerten eller flykte fra virkeligheten
- Prostitusjon
- Skolevansker
- Tvangshandlinger og -lidelser, angst og/eller depresjon
- Kriminelle handlinger
- Misbruker jevnaldrende eller yngre
Møt følelsen bak atferden!
Det er viktig at vi sjekker ut hva som ligger bak barns følelsesuttrykk og reaksjoner, isteden for kun å irettesette dem. Barn og unges atferd kan tolkes som smerteuttrykk. Vi må forsøke å møte følelsen bak atferden, selv om det kan være vanskelig, spesielt i møte med et sint og utagerende barn.
Betyr ikke nødvendigvis overgrep
Husk at disse signalene ikke nødvendigvis betyr at barnet eller ungdommen er utsatt for seksuelle overgrep. Det er viktig å se reaksjoner og tegn i sammenheng og gi nødvendig hjelp tilpasset den enkelte. Noen barn kan også være utsatt uten å vise noen konkrete signaler, så dette er mer et hjelpemiddel enn en sjekkliste.